تغییرات مهم در نحوه نمایش تبلیغات یوتیوب
از تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۵ (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴)، یوتیوب اعلام کرد که نحوه نمایش تبلیغات میانویدیویی (Mid-roll Ads) دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد. هدف اصلی از این بهروزرسانی، کاهش مزاحمت برای مخاطبان و در عین حال افزایش درآمد تولیدکنندگان محتوا عنوان شده است.
در سالهای اخیر، یکی از گلایههای رایج کاربران یوتیوب تعداد زیاد تبلیغات و زمان نامناسب پخش آنها در طول ویدیوها بوده است. تبلیغاتی که گاهی وسط جمله یا صحنههای حساس ظاهر شده و باعث میشد مخاطب از ادامه تماشای ویدیو منصرف شود یا سراغ ابزارهای مسدودکننده تبلیغات یوتیوب برود.
حالا این پلتفرم با بهروزرسانی الگوریتمهای خود، قصد دارد نمایش تبلیغات را هوشمندانهتر و هماهنگتر با ریتم ویدیوها انجام دهد. برای این کار با کمک هوش مصنوعی گوگل (جمینی) نقاط توقف طبیعی ویدیو مانند تغییر صحنه یا مکث در گفتار را شناسایی کرده و تبلیغات را در آن قسمت قرار میدهد.
در کنار این تغییرات، یوتیوب تنظیماتی را هم معرفی کرده است که یوتیوبرها میتوانند برای افزایش درآمد خود از آنها استفاده کنند. اما دقت در نحوه اعمال این تنظیمات بسیار مهم است؛ چون اگر اشتباه انجام شوند، نهتنها درآمد را بیشتر نمیکنند بلکه ممکن است باعث کاهش درآمد شما از یوتیوب هم بشوند.
پس در ادامه بهصورت دقیق بررسی میکنیم که این بهروزرسانیها دقیقا شامل چه مواردی هستند و چه تأثیری بر روی درآمد از یوتبوب دارند. در انتها چگونگی اعمال تنظیمات جدید را به شکل صحیح آموزش میدهیم تا هم مخاطب راضی باشد و هم درآمد شما بیشتر شود.

تغییرات در Mid-Roll ADS یوتیوب از می 2025
یوتیوب در این تاریخ طی اطلاعیهای با عنوان Updates to mid-roll ads for creators on YouTube خبر از تغییرات در نحوه نمایش تبلیغات داد. در این خبر به کریتورها (تولیدکنندگان محتوا) گفته میشود که «یوتیوب در حال ایجاد تغییرات مهمی در تبلیغات میان ویدیو است تا هم تجربه بینندگان را بهبود ببخشد و هم به سازندگان ویدیو کمک کند تا درآمد بیشتری به دست آورند.»
براساس این بهروزرسانی، تبلیغات به جای این که در بخشهای حساس و یا وسط جمله پخش شود، بیشتر در نقاط توقف طبیعی ویدیو مانند مکثها، ترانزیشنها، تغییر سکانسها و مواردی از این دست نمایش داده خواهد.
همچنین ویدیوهایی که پیش از تاریخ 24 فوریه 2025 (6 اسفند 1403) بارگزاری و تبلیغات میان ویدیویی آنها به صورت دستی تنظیم شده است، به روزرسانی میشوند تا تبلیغات در زمانهای مناسبتری نمایش داده شوند. البته ممکن است در صورت تشخیص نقاط طبیعی، یوتیوب تبلیغات دیگری را هم خودکار اضافه کند.
در ادامه یوتیوب تاکید میکند در صورتی که ترجیح میدهید مدیریت کامل تبلیغات را در دست داشته باشید، میتوانید از قابلیت خودکار انصراف دهید. کافی است تیک این گزینه را در یوتیوب استودیو برداشته و آن را غیرفعال کنید. (در ادامه این متن به طور کامل توضیح داده خواهد شد.)
در این خبر همچنین آمده است که اگر برای نمایش تبلیغات میان ویدیویی فقط از حالت خودکار استفاده میکنید و زمانبندی تبلیغات را به یوتیوب سپرده باشید، نیازی به انجام تنظیمات خاصی ندارید. زیرا سیستم جدید بهطور خودکار تبلیغات را در نقاط مناسبتری قرار داده و شما میتوانید مثل قبل به تولید محتوا ادامه دهید.
ویژگیهای جدید یوتیوب جهت مدیریت هوشمند تبلیغات میان ویدیویی
در کنار این خبر یوتیوب دو ویژگی جدید زیر را هم به بخش تبلیغات اضافه کرده است:
- Feedback on Mid-roll Ads
با استفاده از این قابلیت جدید یوتیوب، میتوانید بازخورد تبلیغات میان ویدیوی را بسنجید. چرا که این ویژگی به شما نشان میدهد که آیا تبلیغات Mid-roll برای مخاطبان شما آزاردهنده بوده است یا خیر؟ بنابراین میتوانید بررسی کنید آیا تبلیغات در مکانهای درستی نمایش داده میشود یا این که باید محل آن را تغییر دهید.

- Automatic ad slots
جایگاههای تبلیغاتی خودکار، ویژگی مهم دیگری است که به بخش تبلیغات میان ویدیویی اضافه شده است. با فعال کردن این گزینه سیستم هوشمند یوتیوب، علاوهبر تبلیغاتی که شما به صورت دستی در ویدیو قرار دادهاید، در نقاط مناسب دیگری را برای پخش تبلیغات پیدا میکند.
طبق بیانیه رسمی یوتیوب، هدف اصلی این تغییرات ایجاد تعادل میان رضایت مخاطبان و افزایش درآمد سازندگان محتوا است. نتایج آزمایشهای انجامشده در جولای ۲۰۲۴ نشان میدهد کانالهایی که از ترکیب تبلیغات دستی و خودکار استفاده کردهاند، بهطور متوسط بیش از ۵ درصد درآمد بیشتری نسبت به کانالهایی داشتهاند که فقط تبلیغات را بهصورت دستی تنظیم کرده بودند.
مزایای بهروزرسانی جدید تبلیغات میانویدیویی در یوتیوب
یوتیوب در مقالهی رسمی خود اعلام کرده است که این تغییرات بر اساس بازخورد کاربران و افزایش مدت ویدیوها در سالهای اخیر انجام شدهاند. همچنین هدف اصلی از این بهروزرسانی را ایجاد تعادل میان سه گروه اصلی زیر در سیستم یوتیوب برشمرده است:
- تولیدکنندگان محتوا: کمک به افزایش و پایداری درآمد آنها
- بینندگان یوتیوب: کاهش مزاحمت تبلیغات و بهبود تجربهی تماشا
- تبلیغدهندگان: نمایش مؤثرتر و هدفمندتر تبلیغات
در ادامه، مهمترین مزایای این تغییرات در نحوهی نمایش تبلیغات از نگاه یوتیوب آورده شده است:
- مدیریت سادهتر و شفافتر تبلیغات برای تولیدکنندگان محتوا
- ترکیب تبلیغات دستی و خودکار برای دستیابی به بهترین عملکرد
- نمایش هوشمند تبلیغات در لحظات طبیعی و بدون اختلال در روند ویدیو
- کاهش احتمال ترک ویدیو توسط بینندگان
- افزایش نرخ کلیک (CTR) و درگیری مخاطب با محتوای ویدیو
- دسترسی به دادههای تحلیلی و بازخوردهای دقیقتر دربارهی زمان و جایگاه تبلیغات
- کاهش نرخ ترک ویدیو (Drop-off rate)
نحوهی تنظیم و مدیریت تبلیغات جدید در YouTube Studio
جهت مدیریت تبلیغات میان ویدیویی هر محتوا به صورت اختصاصی کافی است بر روی گزینه Monetization آن کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که تنظیمات این بخش زمانی فعال و در دسترس شما خواهند بود که شرایط درآمدزایی از یوتیوب برای شما مهیا باشد.

در پنجره video Monetizatin چنانچه تبلیغات میان ویدیو را در جای درستی قرار نداده باشید با پیغام «Some of your mid-roll ad slots are interruptive» مواجه خواهید شد. این اخطار با این معناست که برخی از مکانهای تبلیغی انتخابی شما برای بیننده اختلال ایجاد کرده و مزاحم او است.

با کمک دکمهی Manage ad slots میتوانید زمانهای انتخابی interruptive و درست را مشاهده و ویرایش کنید. همچنین در همین صفحه با انتخاب گزینه Automatic ad slots پیشنهادهای یوتیوب را مشاهده خواهید کرد که میتوانید در آن جا تبلیغات میان ویدیویی خود را قرار دهید.

اتوماتیک کردن زمانبندی تبلیغات میان ویدیویی یوتیوب
طبق گفتهی یوتیوب، تمامی ویدیوهایی که قبل از فوریه 2025 در کانال آپلود شده باشند، به طور اتوماتیک مکان و زمان تبلیغات را تغییر میدهد. اما در برخی از موارد مشاهده شده که از شما میخواهد به صورت دستی اجازه اعمال این تغییرات را به یوتیوب بدهید. یا این که بخواهید خودتان تنظیمات را انجام دهید.
برای این کار باید از منوی یوتیوب استودیو به قسمت Earn بروید.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید در پنجره Earn on Youtube و تب Overview باکس متنی مربوط به تغییرات در نحوه نمایش تبلیغات میان ویدیویی از تاریخ 12 می 2025 اضافه میشود.

با کلیک بر روی گزینه Manage، کادر Manage mid-roll ad slots on existing videos باز میشود. در این پنجره دو گزینه زیر وجود دارد:

- Turn on automatic ad slots in addition to your manual ad slots (Recommended)
با انتخاب این گزینه یوتیوب به طور خودکار اسلاتهای تبلیغاتی را به ویدیوهای قبلی اضافه میکند.
- Opt out of addition ad slots and continue managing manually
اما این گزینه از یوتیوب میخواهد اجازه دهد که خود شما به صورت دستی زمان و مکان تبلیغات میان ویدیویی را تغییر دهید.
سخن پایانی
تغییر در نحوهی نمایش تبلیغات میان ویدیویی (Mid-roll Ads) یکی از مهمترین تغییرات در الگوریتم یوتیوب است. هدف از این بهروزرسانی، بهبود تجربهی تماشای کاربران و در عین حال افزایش درآمد سازندگان محتوا عنوان شده است.
این پلتفرم با بهرهگیری از هوش مصنوعی Geminiتبلیغات را در لحظاتی نمایش می دهد که طبیعیتر بوده و کمتر برای بینندگان ایجاد مزاحمت میکند. در نتیجه مخاطب کمتر خسته و اذیت شده و احتمال ترک ویدیو کاهش پیدا میکند.
اما اگر همچنان ترجیح میدهید ویدیوها را بدون هیچگونه وقفهای ببینید، اشتراک YouTube Premium بهترین انتخاب برای شماست. با تهیهی اشتراک از Numax.ir، به امکانات اختصاصی زیر دسترسی خواهید داشت:
- تماشای ویدیوها بدون تبلیغات
- پخش پسزمینه حتی هنگام قفل بودن صفحه
- دانلود و تماشای آفلاین
- دسترسی کامل به YouTube Music Premium
نتیجهی این انتخاب تجربهی تماشای محتوای دلخواه بدون مزاحمت خواهد بود.